For to uker siden fikk kjeden Normals 200 butikker i Norge inn en helt spesiell sjokoladeplate.
Like raskt som de ble plassert i hyllene, var de borte. Kundene betalte gladelig 118 kroner for én plate.
Vi er godt inne i 2025, men etterspørselen etter fjorårets store matsnakkis – Dubai-sjokoladen – ser ikke ut til å avta.
Til Dubai!
For alle som ikke tilbringer store deler av fritiden på Tiktok: Dubai-sjokolade er sjokolade med strimlet filodeig (originalt kalt knafeh) blandet sammen med pistasjkrem.
Det er ekteparet Sarah Hamouda og Yezen Alani som skal ha laget den aller første Dubai-sjokoladen tilbake i 2021. Sammen driver de Fix Dessert Chocolatier i Dubai. Ideen skal ha oppstått som et resultat av en gravidcravings.
De kalte sjokoladen for «Can’t Get Knafeh of It», men det er under navnet «Dubai-sjokolade» produktet er blitt kjent. Bra jobbet av markedsavdelingen i Dubai!
Det første året gikk salget tregt, men så ble en rekke influensere involvert i markedsføringen. Denne videoen fra desember 2023 har 110 millioner visninger. Og den regnes som startskuddet for sjokoladeeventyret.
@mariavehera257 @fixdessertchocolatier WOW, JUST WOW!!! Can’t explain how good these are! When a chocolate, a dessert and a piece of art meet this is what you get! 🍫 "Can't Get Knafeh of it," "Mind Your Own Busicoff," and "Crazy Over Caramel." Order on Instagram Chatfood or Deliveroo and let me know what’s your FIX? Instagram : fixdessertchocolatier #asmr#foodsounds#dubai#dubaidessert♬ оригинальный звук - mariavehera257
Nå er den overalt
I hele 2024 krydde Tiktok av folk som prøvde å lage Dubai-sjokolade hjemme. Og ryktene gikk om hvor man kunne kjøpe sjokoladen. Folk som var på ferie i Dubai, måtte gjerne kjøpe med seg sjokolade hjem.
På slutten av fjoråret lanserte også Oslos cookie-konger i Soulcake sin «Habibi-cookie» som er inspirert av Dubai-sjokoladen. Den ble utsolgt hver eneste dag i en lang periode.
Nå finner man den populære kombinasjonen av sjokolade, filodeig og pistasj stadig flere steder. For eksempel i smoothies. Og altså som fast inventar i «alt-mulig-butikken» Normal, ved siden av hårruller og sminke.
Marthe Jensen er seniorrådgiver i kommunikasjonsbyrået Spoon Agency. Hun mener det er flere grunner til at Dubai-sjokoladen har tatt av i sosiale medier.
– Den kombinerer smaker og teksturer som er ukjente for mange og som vekker nysgjerrigheten. Inntil nylig, før den kom til Normal, har den også vært vanskelig å få tak i og er dyr å lage selv. Den føles derfor eksklusiv.
Hun sier at Dubai-sjokoladen treffer på tre viktige trender:
– Pistasj, ASMR og smaker fra Midtøsten.
Vi tar én ting om gangen
1. Pistasj har ifølge Jensen vært en voksende trend over flere år
2. ASMR (Autonom sensorisk meridianrespons) er behagelige lyder eller kiling som gir en slags «hjerneorgasme». Du finner utallige videoer på for eksempel Youtube der du kan nyte lyden av folk som for eksempel hvisker, tapper neglene mot et bord eller spiser. Jensen mener det knasende filodeigfyllet treffer på ASMR-trenden.
3. I tillegg treffer den på trenden med smaker fra Midtøsten, med blant annet retter som hummus, tabbouleh, falafel og baba ghanoush. Mat fra Midtøsten er i vinden, og interessen ser bare ut til å vokse i tiden som kommer.
– Og sist men ikke minst så smaker den jo skikkelig godt! legger Jensen til.
To for ... 350 kroner? Foto: Dan P. Neegaard / Aftenposten
Smak selv
Ja, for smak er jo i bunn og grunn det viktigste. Hvis du er nysgjerrig på hvordan det faktisk smaker, har vi samlet noen varianter du finner i Oslo.
Søstrene Grene: Har en variant fra Nøtteblanderen. Ofte utsolgt.
Sultan (Grønland): Her har de to sjokoladebarer til 350 kroner. Stivt!
Normal: Koster 118 kroner for en plate. Skal finnes i alle kjedens butikker når det ikke er utsolgt.
Nøtteblanderen: Her får du én sjokoladeplate til 200 kroner.
Ege Frukt (Frogner): Du finner også en sjokoladeplate her.
Juels 33 (Frogner): Her lager de en egen variant som koster 280 kroner. For tiden utsolgt.
Finn.no: Ja, faktisk. For tiden får vi 62 treff på Dubai-sjokolade.
Soulcake (Grünerløkka og Steen & Strøm): På Soulcake får du «Habibi-cookie», som er inspirert av Dubai-sjokoladen. Ofte utsolgt.
Smoothie Zone (Økern): Dubai-sjokolade møter acai i en himmels kombinasjon. Trender noe voldsomt på Tiktok.
PS: Mange er for tiden utsolgt. Sjekk de ulike stedenes profiler i sosiale medier for oppdateringer.