Du er misfornøyd på restaurant. Når er det innafor å si fra?

Du er misfornøyd på restaurant. Når er det innafor å si fra?

Klage eller ikke klage? Dét er spørsmålet. Svaret får vi av en restaurantsjef, en dreven gjest og en psykolog.

Har du ventet på maten i nesten en time? Er biffen ihjælstekt og grønnsakene vasne?
Du har to alternativer: Late som ingenting eller gi beskjed.
Faktisk kan sistnevnte gi deg ekstra god service – om du gjør det riktig.

Kjøkkensjef: Helt greit å si fra

Sindre Solem er restaurantsjef og vinansvarlig hos den 20 år gamle Oslo-klassikeren Arakataka. Hans viktigste budskap er følgende:
Det er helt greit å si ifra om du er misfornøyd, så lenge du gjør det på en ålreit måte og har realistiske forventninger til restauranten.
– Mange er nok redde for å få en dårlig relasjon med servitøren og kvier seg derfor for å si ifra, sier Solem.
– Får man dårligere service, da?
– Om du sier ifra med et smil, vil jeg jo nesten si du får bedre service. Om gjestene er helt stille, blir relasjonen ofte ikke så god.
I tillegg til å være restaurantsjef og vinansvarlig hos Arakataka, er Sindre Solem rockestjerne i to metalband.
I tillegg til å være restaurantsjef og vinansvarlig hos Arakataka, er Sindre Solem rockestjerne i to metalband. Foto: Charlotte Oliversen / Aftenposten
Solem oppfordrer til å si ifra så fort som mulig
– Vi setter ikke pris på folk som er grinete fordi de har sittet og irritert seg lenge.
Han skiller derimot mellom det å klage og det å gi konstruktive tilbakemeldinger:
– Det er forskjell på å si at «dette kyllingbrystet er tørt fordi dere ikke kan steke» og «jeg synes kanskje dette kamskjellet var litt for mye stekt», sier Solem.

– Klager ikke på en kjip aioli

En erfaren restaurantgjest har kanskje lav terskel for å si fra om noe er galt, eller?
Mari Mogen, bedre kjent som @matgossip på Instagram, snitter på tre restaurantbesøk i uken. Hun sier som oftest ifra kun ved åpenbare feil.
– En gang bestilte vi to pizzaer som skulle være «meaty» og digge. Vi endte opp med to vegetarpizzaer på bordet. Da hadde jeg ikke noe problem med å si fra.
Mari Mogen er alt annet enn misfornøyd med serveringen på ZZ pizza.
Mari Mogen er alt annet enn misfornøyd med serveringen på ZZ pizza. Foto: Stig B. Hansen
Dersom hun «bare ikke liker maten», gir hun sjelden uttrykk for det.
– Om jeg får en aioli som er litt kjip og mangler litt hvitløk, så sier jeg ingenting. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at min smak er en fasit. Om kjøttet er knusktørt og grønnsakene nitriste, mener jeg man bør si ifra – på en snill måte, sier Mogen.
Mogen har aldri opplevd at servicen blir dårligere etter at hun har sagt fra.
– Nei, jeg har heller opplevd at folk stepper up, sier hun.

Bør ikke vente mer enn 20 minutter

Om du først skal si ifra, er det én ting restaurantsjef Solem håper: Nemlig at folk har riktige forventninger til restauranten de er på.
– Om du er på et sted med smaksmeny og seksretters, og du egentlig bare har lyst på biff og bearnaise, så er du på feil restaurant. Da kan du ikke være misfornøyd med små porsjoner.
– Men la oss si du har tatt en informert valg om en seksretter og fortsatt ikke er mett. Kan man si fra da?
– Ja, så absolutt! Det er kjøkkenets oppgave å porsjonere ut riktig. Og kokken kan ha vært uheldig og lagt for lite på tallerkenen. Si ifra, så finner vi en løsning.
– Fra matbestillingen er tatt, hvor lenge skal man vente på maten?
– Om man tar utgangspunkt i en smaksmeny, som vi har på Arakataka, vil jeg si absolutt maks 20 minutter.
Én ting er likevel verdt å merke seg: Restaurantene vil helst ikke servere mat uten at gjestene har drikke i glasset.
Altså: Bestiller du først mat og deretter bruker et kvarter på å finne drikke, må du belage deg på å vente mer enn 20 minutter på maten.
Arakataka ligger rett ved Rockefeller og har servert Oslo-folk i 20 år.
Arakataka ligger rett ved Rockefeller og har servert Oslo-folk i 20 år. Foto: Paal Audestad / Aftenposten

Vanskelig med vin

– Når er det greit å klage på vin?
– Bestiller du en flaske fra et vinkart uten at det er vi som har anbefalt den, er det strengt tatt kun ved åpenbare vinfeil du kan reklamere.
Som åpenbare vinfeil nevner han blant annet korkfeil, musearoma og oksidert vin. Her er Solem et leksikon, så resten får vi ta i en senere artikkel. Vinmonopolet har for øvrig en liste over de vanligste vinfeilene. Den er grei å følge, mener Solem.
Det hender selvfølgelig at folk med veldig peiling sender tilbake vin som det ikke er åpenbare feil med, fordi de mener den ikke presterer som den skal.
– Det er en gråsone, sier Solem.
Konklusjonen er: Klag med et smil, si fra så fort du kan og vær konstruktiv. Resultatet kan være bedre service enn hva du normalt ville fått.

Vil bevare harmonien

Denne frykten for å si ifra, hvor kommer den fra? Vi har spurt psykolog Rolf Marvin Bøe Lindgren, blant annet kjent for å personlighetsteste kjendiser i podkasten «Big five».
Hvilke av de fem personlighetstrekkene åpenhet, planmessighet, ekstroversjon, omgjengelighet og nevrotisisme som er fremtredende, avgjør i hvor stor grad vi er villige til å risikere harmonien rundt bordet for å få det som du vil.
De konfliktsky er for eksempel gjerne høye på omgjengelighet, forklarer han.
– Da er man redd for å såre noen, og tenker kanskje at « ... men kokken har sikkert bare en dårlig dag på jobben». De er så glade i harmoni at de ikke vil ødelegge den, sier Lindgren.
– Om du for eksempel er litt nevrotisk i tillegg, ja – da blir det vanskelig å si ifra.

FAKTA

Bli tøffere på å si ifra? To tips fra psykologen.

1. – Inviter til en mening og en samtale, i stedet for å bare klage. Det kan du gjøre ved å legge inn et spørsmål i starten av setningen: «Jeg er ikke helt sikker på at dette er så godt som det skulle være?»
2. – Be om sosial støtte fra de andre rundt bordet. Spør om de er enige i at du bør klage. Om du oppfatter deg selv som konfliktsky, er sjansen stor for at vennene dine er mindre konfliktsky.
Kilde: Rolf Marvin Bøe Lindgren.
åpne faktaboks
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier