Tiktok, Tiktok, Tiktok – Bang! Det som begynte som korte klipp av kjøleskapsgrøt med Biscoff, ostekake med Biscoff, tiramisu med Biscoff, ja egentlig hva som helst med Biscoff, har eskalert.
I februar i fjor annonserte den belgiske produsenten Lotus at Biscoff var blitt en av de fem mest solgte kjeksene i verden. Konsernets omsetning skal ha tredoblet seg siden 2013.
Så hva skjedde egentlig? Hvordan ble en anonym kjeks fra Flandern i Belgia en gastronomisk sensasjon?
🍪Gå inn på brukeren min på Snapchat (@matheaeb) for å se en detaljert fremgangsmåte- du finner oppskriften «Biscoff cookies» lagret under Stories på profilen min Oppskrift: - 450g kaldt meierismør - 4-5 dl brunt sukker - 2 dl sukker - 2 hele egg - 2 eggeplommer - 750g siktet hvetemel - 2 ts vaniljesukker - 2 ts bakepulver - 2 ss maisstivelse - 4 ts havsalt - 2 ts kaffepulver - 400g Freia melkesjokolade - 200g Freia hvit sjokolade - Biscoff spread - 100g Freia hvit sjokolade - Biscoff spread - Biscoff kjeks Oppskriften gir 18-20 cookies (kommer an på hvor mange g per cookie, jeg bruker 130 g per)
I videoen over ser vi ett av 200 millioner eksempler på bruk av Biscoff på Tiktok – her illustrert av Hele Norges bakeinfluenser Mathea Bjørndalen. Men det er ikke bare på Tiktok denne kjeksen lever sitt beste liv. Det kan føles som om alle i søtsak-verdenen har laget sin variant av dette. Her er noen eksempler:
Flere store og små bakerier har laget bakst med Biscoff, blant annet cupcake-kjeden Soulcake...
Biscoff er en slags pepperkake. Den er karamellisert og smaker av varme krydder. Kjeksen kan visst spores helt tilbake til 1600-tallet. Det begynte som en julekjeks, men ble etter hvert noe man spiser året rundt i både Belgia og Nederland.
Ja, og nå i resten av verden.
Det er det familieeide Lotus Bakeries, grunnlagt i 1932 i byen Lembeke i Belgia, som står bak varianten Biscoff.
Kjeksen har visstnok vært en klassiker i de belgiske matskap i flere tiår. I 1950-årene skal produsenten ha begynt å pakke kjeksene individuelt. Dette skal ha gitt betydelige vekst siden det ble lett for kafeer og andre serveringssteder å servere den til kaffen.
Frister det å smøre brødskiven med kjeks? Det kan du! Foto: Charlotte Oliversen / Aftenposten
Den engelske effekten
The Brussels Times skriver at det utløste raseri da Lotus-konsernets direktør i 2020 annonserte at han skulle gi kjeksene et mer engelskklingende navn.
Kjeksene som i alle år hadde hatt det flamske navnet «Speculoos», skulle nå hete «Biscoff» – en blanding av biscuit og coffee.
Det er nok mer enn et navnebytte som gjorde susen. Høna eller egget, det er ikke helt enkelt å si hvorfor. Det som er sikkert, er at influenserne havnet på Biscoff-kjøret. Og nå har altså både små og store kjeder hoppet på – alt fra det nyåpnede bakeriet Daglig brød i Gamlebyen til McDonald's.