Etter tre kjappe sesonger på Viaplay i 2021 og 2022 ble det brått stille fra pratsomme Pørni. Halvannet år er gått, men nå er hun tilbake som om ingenting har skjedd. I hvert fall på skjermen, for bak kulissene har det foregått ting. Selv om kjærlighetslivet til Pørni går i bølgedaler, kan et av seriens nye grep være et bryllup skapt for seriehimmelen.
Henriette Steenstrups serie er nemlig flyttet til Netflix. Strømmegiganten kler godt å ha en slik lokal komedie på forsiden sin. Den trenger norsk innhold.
For dramadronningen Henriette Steenstrup er det perfekt timing å innta tronen på Netflix-hoffet. En av landets mest populære og beste serier blir nå enda større når den har premissleverandøren Netflix som hjem.
Rives opp fra en stabil hverdag
Men nok forretningsprat, la oss snakke drama. Livet til Pørni er altså ikke så ulikt tidligere. Vår favorittbarnevernsarbeider er kjæreste med Kenneth fra PST. Barna vokser til. Sigrid er tenåring, men ganske lett å ha med å gjøre. Hanna er like selvopptatt og giftig som alltid. Dette får spesielle konsekvenser når hun nå studerer medisin og alskens sykdommer.
Nøkkelen til endring er at eksen Bjørnar kommer tilbake fra sidelinjen. Seriens kanskje mest splittende karakter – Steenstrup har selv sagt hun er veldig svak for ham – blir sjef for barnevernskontoret. Ideen var Pørnis, men det skaper noen nye maktstrukturer i hennes omgivelser. Det river Pørni opp fra en stabil hverdag. Hun søker tilbake til garasjen, bilen og søsterens telefonsvarer.
Nils Ole Oftebro er en av mange skuespillere som får skinne når Henriette Steenstrup selv skriver manus til «Pørni». Foto: Netflix
Pørni diskuterer Pride, høylytt
«Pørni» har noen tydelige kvaliteter som gjør den både trygg og oppfarende. På den ene siden er serien fylt opp av varme, inkluderende karakterer jeg verdsetter i TV-hverdagen min som beroligende faktorer. Samtidig stilles disse menneskene overfor valg som skaper dirrende mikrospenninger i en norsk hverdag: skole, familie, arbeid, fritidsaktiviteter, forelskelse, sammensmelting av to storfamilier.
Alt krydres med problemstillinger som gjør at Pørni oppleves som aktuell uten at den er insisterende. Er Pride for seksualisert? Bør unger dyttes litt ekstra for å bli enere i idrett? Hvordan takles hverdagsrasisme? Skal man som utslitte småbarnsforeldre prioritere seg selv eller barna?
«Pørni» lager humor av mye, men Henriette Steenstrups lille verden snus på en femøring til tragiske tvister og rørende drama akkurat når hun vil. Dette er utbetalingen hun får fra de gode, emosjonelle investeringene serien gjorde fra første scene.
Gunnar Eiriksson som Bjørnar kommer tilbake i Pørnis liv, men kun på jobben. Det gjør likevel at hun må ta en titt i speilet. Foto: Netflix
Nydelige scener
Denne sesongen er nok et eksempel på hvor godt skrudd sammen serien er. På imponerende vis samles alle karakterene i et klimaks så følelsesmessig overdådig at det nesten blir musikal. Det minner om tenningen av juletreet i «Skam», en annen norsk serie som traff blink med sesongavslutninger.
Lander «Pørni» på beina? Helt klart, elegant som en akrobatisk Bruce Grobbelaar i sin storhetstid. Det er også fint å se hvordan serien gir rom for at skuespillerne skal få sin tid i søkelyset.
Nils Ole Oftebro trenger bare noen minutter her og der for å flekse pondus. Vivild Falk Berg som Hanna tar fullstendig over når hennes historie plasseres midt på scenen. Jan Gunnar Røise får nøkkelscener som håpløse Finn, og Agnes Kittelsen viser nok en gang sitt spisse, komiske talent.
Henriette Steenstrup virker åpenbart takknemlig for lagarbeidet som har skapt serien. Belønningen får vi seere i hvordan hun skriver og deler ut nydelige scener til alle som har vært med på å bygge suksessen.