Vinbar-eier går hardt ut mot folk som ikke dukker opp: – Ghosting kan man gjøre på Tinder

Vinbar-eier går hardt ut mot folk som ikke dukker opp: – Ghosting kan man gjøre på Tinder

Lasarett på Torshov sliter med at folk ikke møter opp til reservasjonene sine: – Som å invitere til fest og middag hjemme, så driter halvparten i å møte opp.

For små steder kan det ha stor betydning om du ikke møter opp til bordet som er booket. Nå går Lasarett på Torshov for andre gang ut på Instagram mot det bransjen kaller «noshows».
– Man planlegger, kjøper inn varer, arrangerer og bruker tid på at det vi leverer, skal være bra. Så velger folk bare å la være å dukke opp, sier daglig leder Thomas Tylman.
Vinbaren arrangerer ofte smakinger og pop-ups og har rundt 20 sitteplasser. Derfor er de ekstra sårbare for folk som uteblir uten å gi lyd fra seg i forveien. De ender opp med å si nei til folk i døren, samtidig som stolene inne står tomme i påvente av folk som ikke dukker opp.
– Det er som å invitere til fest og middag hjemme, og så driter halvparten av de inviterte i å dukke opp. Det er akkurat den samme følelsen, sier Tylman.
Tylman anslår at de har mellom 160 og 200 «noshows» i løpet av et år. Grovt regnet mener han det utgjør et tap på mellom 70.000 og 100.000 kroner.
– Mange tenker nok ikke over konsekvensene, sier han.

Booker flere steder samtidig

Tylman understreker at han har forståelse for uforutsette hendelser. Han håper folk som hovedregel lærer seg å si fra et døgn i forveien dersom de må kansellere.
– Det skal sies at de fleste er ryddige og ordentlige, men jeg vet at det er mange som booker flere restauranter for én kveld. Så stikker de dit de har mest lyst å dra når kvelden kommer.
Slikt fungerer dårlig for steder som Lasarett.
– Dette har helt sikkert pågått i flere år, uten at jeg skal si om det er blitt verre eller ikke, sier Tylman.
Lasarett på Torshov har rundt 20 sitteplasser.
Lasarett på Torshov har rundt 20 sitteplasser. Foto: Paal Audestad

Luker ut i forkant

Fursetgruppen er en av gigantene i norsk uteliv. De står bak restauranter som Grand Café, Ekebergrestauranten, Maaemo og mange flere. De beskriver ikke «noshows» som et stort problem, de mener heller ikke problemet har vært økende.
– Men også vi har innimellom gjester som ikke kommer og som har latt være å si fra, sier Line Akerlind.
Hun er sjef for Fursetgruppens reservasjoner.
– Vi sender alltid en påminnelse til våre gjester enten på e-post eller SMS i forkant. Dermed luker vi ut de fleste som ikke får til å komme eller som har glemt å avbestille, fortsetter Akerlind.

Problemet forsvant med straffegebyr

Terje Ommundsen er kokk og eier av Plah og Ahaan. Han forteller at de begynte med kortreservasjon og noshow-gebyr for to år siden. For Plah og Ahaan har det vist seg å være en stor suksess.
– Hele problemet er borte, og gjestene er blitt veldig flinke til å følge opp, sier Ommundsen.
På Ahaan koster det 500 kroner pr. person dersom man ikke møter opp som avtalt. Siste frist for avbestilling er seks timer før man skulle ankommet.
For Plah og Ahaan har gebyrer vært med å oppdra folk, mener eier og kokk Terje Ommundsen.
For Plah og Ahaan har gebyrer vært med å oppdra folk, mener eier og kokk Terje Ommundsen. Foto: Signe Dons
På den litt finere søsterrestauranten Plah er gebyret på 1500 kroner. Der må man gi beskjed minst 72 timer i forveien. Etter at de begynte med gebyr, har restaurantene delt ut til sammen tre gebyrer i løpet av to år.
Ommundsen legger til at de ofte er fleksible når folk ringer.
– Hvis vi får fylt opp med nye gjester, får du ikke gebyr. Dette er ikke noe vi skal sko oss på og utnytte, men det er viktig å lære opp folk litt, sier han.

Vurderer «solidaritetsgebyr»

Bon Lio i Storgata har ikke problemer med «noshows», men de vurderer likevel å innføre gebyr, sier daglig leder Kitty Knutzen.
– Vi vurderer det fortløpende. Dersom vi innfører dette, er det mest i solidaritet med restauranter som har mye noshows, slik at gjestene generelt blir bedre til å melde fra om endringer.
Kitty Knutzen (til venstre) vurderer å innføre noshow-gebyr i solidaritet med de restaurantene som sliter med det.
Kitty Knutzen (til venstre) vurderer å innføre noshow-gebyr i solidaritet med de restaurantene som sliter med det. Foto: Henriette Marvik Berg
Hun legger til:
– For enkelte kan det ene bordet være hele fortjenesten den kvelden. Så små er marginene i vår bransje.
Thomas Tylman ønsker på sin side ikke å innføre gebyrer på Lasarett.
– Jeg er mer opptatt av at folk skal forstå at det er sårbart for mange barer og restauranter om folk ikke dukker opp som avtalt. I min verden er det vanlig folkeskikk å gi beskjed. Ghosting kan man gjøre på Tinder, sier han.
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier