– Buksene snakker høyt, og det digger mange

– Buksene snakker høyt, og det digger mange

Med sine store sømmer og karakteristiske baklommer har buksene fra True Religion fått nytt liv.

True Religion kom på markedet i 2002 og ble raskt en favoritt blant Hollywood-kjendiser som Paris Hilton og Britney Spears. Ti år senere ble merket omfavnet i hiphop-kretser, med blant andre Chicago-rapper Chief Keef i front.
Med de siste årenes omfavnelse av motebildet slik det fremsto rundt årtusenskiftet, er True Religion igjen inne i varmen.
På Grünerløkka er det ikke langt mellom tykke sømmer og iøynefallende baklommer.
Han er kledd fra topp til tå i klær tatt rett ut fra 2000-tallet. Ved siden av True Religion er Ed Hardy blant favorittmerkene.
– Det var et sjokk første gang jeg så unge jenter i kø på bruktbutikker for buksene jeg har sverget til i årevis, sier Sørensen.
De siste årene har det nemlig skjedd noe.

Bukser som snakker høyt

Som eier av vintagebutikken Ditto har Salar Bahador sett utviklingen fra første rad.
I dag er etterspørselen etter bukser fra True Religion nesten større enn mengden bukser han får inn. Han tror neppe trenden forsvinner med det første.
Allerede da Ditto åpnet for fem år siden, satset Salar Bahador på True Religion
Allerede da Ditto åpnet for fem år siden, satset Salar Bahador på True Religion Foto: Sofie Beisland / Aftenposten
– Når noen vokser fra True Religion, kommer det inn nye folk som vil ha det. Buksene snakker høyt, og det digger mange. Også finnes det alltid «sagge-krigere». Det er en epoke noen må gjennom, ler han.
I en fersk artikkel i det amerikanske motemagasinet GQ nevnes Timothée Chalamet som sentral for både True Religions og saggingens tilbakekomst.
Under en filmturné ble skuespilleren nylig observert flere ganger med buksene hengende lavt. Se spesielt på bilde nummer to i Instagram-posten under her:
På Ditto selges True Religion-bukser normalt for en tusenlapp. Buksene med mest detaljer er gjerne litt dyrere. Lignende merker som Rock Revival og Miss Me Jeans trekkes også frem som veldig populære.
Ifølge Bahador satte Ditto salgsrekord samme dag som Undergrunn holdt konsert i Oslo Spektrum i november 2023. Det er ikke tilfeldig, mener butikksjef Bahador. Fansen vil kle seg som sine forbilder.
Rapperne i Undergrunn har lenge sverget til merker som True Religion. Stilen er i det hele tatt tydelig inspirert av amerikansk hiphop, ifølge Bahador.
– Buksene snakker høyt, og det digger mange
Foto: Sofie Beisland / Aftenposten

Rask spredning

Som en del av Y2K-bevegelsen, som har dominert motebildet de siste årene, har True Religion blitt en del av den retroestetikken som mange søker tilbake til. Y2K er mote inspirert av det tidlige 2000-tallet.
En annen True Religion-entusiast er influenser Emilie Tjensvoll (23). Hun kler seg slik hun drømte om i barndommen:
– Jeg så ofte bukser som True Religion i MTV-musikkvideoer, på Elena i «The Vampire Diaries» og i filmen «Coyote Ugly» da jeg vokste opp på 2000-tallet.
Buksene som først fikk sin gjenkomst via nisjemiljøer og vintagebutikker, er nå tilgjengelige for et bredere publikum. True Religion har også gjort comeback i større kjeder som Carlings og Nelly.
Den svenske influenseren Tilda Tørnqvist (27) viste nylig frem sine True Religion-bukser for 740.000 følgere på Instagram.
@tildurs känner mig som ett psyk på drottninggatan @True Religion ♬ originalljud - Tilda Törnqvist
Tereza Thornton, som eier vintagebutikken Robot på Grünerløkka, forteller at de begynte å selge True Religion for omtrent fire år siden. Samtidig som Y2K-stilen begynte å få fotfeste igjen.
– Alle trender følger en kurve. Først øker interessen, deretter når den toppen, for så å gradvis avta. Jeg vil si at vi er på toppen av True Religion-trenden nå. Noe som betyr at veldig mange forskjellige aldersgrupper er interessert, sier Thornton.
Gå til Vink-forsiden

Følg Vink på sosiale medier