Amanda Delara har æren av å ha fått plass på Øyas Amfiet.
Og selv om artisten har holdt på i en årrekke, endelig slapp debutalbumet i fjor og nylig har fått et oppsving med Coke Studio-samarbeidet «Piya Piya Calling», som blant annet inkluderer Karpe, er det rimelig å lure om hun kan levere fra hovedscenen?
Gode samarbeid
Delara har gjort seg bemerket med flere sterke samarbeid, hovedsakelig i utlandet, noe som har gjort henne kjent i land som Tyskland.
Dette preger settet hennes, og andresangen «Checka» er et eksempel på et slikt samarbeid. Låten er med den sveitsiske rapperen Loredana, og i likhet med Delara er dette en artist med flere forgreninger i ulike kulturer (Albania og Sveits).
Delara synger både høyt og inderlig under konserten. Foto: Rodrigo Freitas / Aftenposten
Dette poenget blir fulgt opp når hun snakker om debutalbumet «Shahrazad», hvor hun kombinerer sin norske og persiske arv, noe hun ikke trodde hun kom til å gjøre. Poenget blir ytterligere vist når hun fremfører «Chesme Man (Delara's Version)», som er basert på den populære iranske sangeren Dariush.
Høyt og mektig
I motsetning til andre artister som har stått på samme scene med en vokal som har vært noe lav (Tøyen Holding eller Jorja Smith), er lydmannen virkelig på jobb i dag. Miksingen og lydnivået er høyt og mektig.
Artisten selv er nærmest feilfri. Som under fremførelsen av «Kalash», der hun får publikum til å veie med røde tørklær mens det skyter pyro fra scenen. Det er forfriskende å se et ellers veldig stivt øyapublikum bli med på leken og veive av hjertens lyst. Eller når hun får publikum til å ta bølgen mens hun introduserer musikerne hun har med.
Crowdarbeidet fortsetter når hun får opp en fan hun gjenkjenner. Sammen sitter de ned og Delara synger sin versjon av Karpes «Gunerius». En sang som har kanskje ikke var et kommersielt gjennombrudd, men som virkelig satte navnet hennes på kartet da den kom i 2017.
Publikum var med på notene for Delara. Foto: Rodrigo Freitas / Aftenposten
Synger inderlig
Det norske fokuset fortsetter med coverlåten «Josefine», en låt som tok helt av på Tiktok, men som hun var skeptisk til å utgi. Likevel har den vokst seg til å bli en av hennes aller største hits og har over 22 millioner avspillinger på Spotify alene.
Her forsvinner de andre musikerne fra scenen, og det er kun Delara som spiller keyboard mens hun synger inderlig. Selvfølgelig kommer også den nyeste hiten «Piya Piya Calling», om enn i en litt amputert versjon, siden Karpe og de resterende artistene er utenlands. Men publikum klapper med for det som skal bli et postkort til Pakistan.
Delara leverer svært godkjent, men det manglet litt nerve. Foto: Rodrigo Freitas / Aftenposten
Savner nerve
Avslutningen blir førstelåten fra debutalbumet, «Free My People Free Their Love», mens artisten oppholder seg ute blant publikum. «Bad energy stay far away», synger hun, og sjelden har det passet bedre mens solen har stått opp fra de døde.
Delara leverer med det et svært godkjent sett og gjør ikke seg selv til skamme på Amfiet. Likevel savner jeg mer nerve enn det vi fikk.