Onsdag på Øya er tydeligvis rapkollektivenes dag, med Tøyen Holding og Yoguttene i spissen.
Det finnes gode måter å levere med en rapgruppe på scenen, det så vi med Undergrunn for noen år siden. Likevel er det et typisk problem når man har x antall menn på en scene, at det fort blir litt UKM-stemning over det hele.
Tre på scenen
Gjenfødt Kultur starter med en av de gode sangene fra deres nyeste og beste utgivelse, «sidentwentysixteen». Det lyder nesten like bra som på skiven. Men det er kun to rappere på scenen, litt overraskende med tanke på at de telte syv under et intervju de gjorde med Natt&Dag i fjor.
Godt med folk i Hagen på Øya. Foto: Rodrigo Freitas / Aftenposten
Etter hvert kommer tredjemann ut i bøttehatt. Og gjengen har masse autentisk sjarm og stålkontroll på tekstene, i motsetning til gruppene vi har sett tidligere onsdag.
Feilfri levering
Det er tydelig at de har opptrådt mye live, for det flyter på scenen og de utfyller hverandre bra. Samtidig er konserten litt back to basics, det er ingen latterlig stor joint på scenen, som under konserten til Yoguttene, eller en kokk som åpner 500 østers, som på Tøyen Holding.
Her er det en enkel og mindre scene, men desto mer energi, feilfri levering av rhymes og meget god stemning.
En enkel scene, men desto mer energi, feilfri levering av rhymes og meget god stemning. Foto: Rodrigo Freitas / Aftenposten
Det er flere høydepunkter, som når vi får «Afrodites Suite» med gjesteartisten Arham. Gjenfødt Kultur sier at musikken deres er inspirert av MF Doom og særlig albumet «Madvillain», men man hører også Freddie Gibbs og Madlib eller prosjektene til Griselda.
Her snakker vi tung samplebasert produksjon med skits og klipp fra filmer, og med masse soulfulle og jazzete samples. Alt produsert av gruppens eget medlem, Hani.
FAKTA
Gjenfødt Kultur
Øyafestivalen onsdag
Hagen
Vaier med roser
På gruppens ene plate er det en skit hvor det blir sagt «se opp for Gjenfødt Kultur, for snart ser dere opp til dem». Og det stemmer i dag, for selv om de har en mindre scene enn både Yoguttene (Sirkus) og Tøyen Holding (Amfiet), leverer de bedre.
Her er et rapkollektiv minst like flinke som Undergrunn og som fortjener all oppmerksomhet. Hvilke andre rappere kunne slengt roser fra scenen til publikum uten at det føles tacky? Og det varmer et raphjerte å se publikum vaie med rosene mens musikken pumper ut av høyttalerne.
Gjenfødt Kultur på Øyafestivalen onsdag. Foto: Rodrigo Freitas / Aftenposten
En av låtene som skaper mest oppstandelse, og som viser akkurat hvor dyktige gruppen kan være på sitt beste, er «GKUltra», et epos hvis grunnmur er et pianosample fra Francisco Tenório Júnior. Et annet episk høydepunkt er når Ravi dukker opp under «Fadese Focult» med sitt svært solide gjestevers og unike stil som glir over til klassikeren «E-ordet».
Det sikrer allsang og et fyrt opp publikum. Så enkelt, men så godt kan en rapkonsert gjøres.